Geuzennaald

Geschiedenis in het kort

Op de schaarse foto’s, die uit 1872 bestaan zijn of eenvoudige kleren, of gala-uniformen te zien. In 1922 zijn al meer de geuzen en Spanjaarden te herkennen, zoals we ze nu ook zien. Inclusief metalen harnasstukken voor de hoofdrolspelers. Eind jaren ’60 veranderde dat beeld. Vrouwen gaven gehoor aan de oproep om verkleed de straat op te gaan en kropen achter de naaimachine. De komst van luxaflex voor de ramen had als voordeel dat er veel mooi materiaal beschikbaar kwam voor kostuums; de velours gordijnen werden en worden verwerkt tot jurken en mantels.

Voorafgaand aan 1 april werden ruilbeurzen gehouden. Er worden modeshows gehouden. In de loop der jaren kreeg de kledingruil een permanent karakter. Elk jaar vonden de dames van wat de ‘Geuzennaald’ is gaan heten, wel een leegstaand winkelpand waar ze een maand of twee hun kleding konden aanbieden.

(Bron: Boek ‘Heerlijke Gekte’ van Ad Hoogerwerf & John de Pater)

Hoe is het nu?

Tegenwoordig heeft de naaigroep een eigen onderkomen in het Bastion VIII dat de vereniging als permanent onderkomen in gebruik heeft.

In september gaan de dames weer al aan de slag om kleding te maken. Gebruikelijk is om deze kleding tijdens een in februari te houden modeshow te presenteren. Direct na de opening en tot eind maart kunnen belangstellenden in het Bastion VIII terecht om in gepaste kleding gestoken te worden.

De datum van de modeshow en de openingstijden worden van tevoren bekend gemaakt.